Journalistiek 2.0

Terwijl Sanoma in België en Nederland de nodige slachtoffers maakt door hele bladen te verkopen en 500 banen te schrappen, blijft men in Nederland niet bij de pakken zitten. Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten gaat de komende drie jaar investeren in onderzoek naar de toekomst van de journalistiek. Het digitale domein rukt op en de journalistiek verkeert in zwaar weer. Tegelijk wordt geëxperimenteerd met nieuwe initiatieven, datajournalistiek en bijzondere online producties. “Deze ontwikkelingen laten zien dat de journalistiek op een kantelpunt staat. Het oude krimpt, het nieuwe groeit. Er zijn meer vragen dan antwoorden. Het wordt de hoogste tijd voor journalistieke zoektochten”, schrijft het bestuur. Het Fonds heeft elk jaar 50.000 euro te verdelen.

Hoe de nieuwe journalistiek er dus moet uitzien, is niet geweten. Dat er iets moet veranderen, blijkt elke week uit verkoopcijfers en nu Sanoma besloten heeft om haar aandeel binnen België tot een minimum te doen krimpen, schieten journalisten en uitgeverijen wakker. In Nederland althans, want daar beseft men dat de conducteur gefloten heeft en dat de trein op het punt staat te vertrekken. België is nog niet in het station gearriveerd en zal, zoals zo vaak, met een trein later moeten komen. Jammer, want de journalistiek heeft toekomst maar als je wil uitzoeken wat werkt en wat niet, dan moet je tijd en vooral geld investeren.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s