kranten en weekbladen blijven lezers verliezen

Uit cijfers van het CIM blijkt dat de kranten- en weekbladenmarkt  het afgelopen jaar weer gekrompen is. Met de digitale krant meegerekend, gaat De Morgen wel lichtjes vooruit. Er werden in totaal 0,56% minder Nederlandstalige kranten verkocht dan een jaar voordien. De totale Franstalige krantenmarkt ging er met 3,17% op achteruit.

Opvallend is wel dat alle kranten minder papieren versies hebben verkocht. Maar met de digitale exemplaren meegerekend hebben De Morgen (0,09%), De Standaard (0,01%) en Het Laatste Nieuws (0,01%) wel een bescheiden winst geboekt. 

De totale weekbladenmarkt is ten opzichte van vorig jaar met 3% gekrompen. Er werd ook maar een beperkt aantal weekbladen digitaal aangeboden en een vergelijking met vorig jaar is niet mogelijk omdat er toen nog geen cijfers van bestonden.

Opvallend is dat de krantenverkoop van sommige (wel heel lichtjes) gestegen is. De digitalisering van de kranten heeft dus wel degelijk een nut. Misschien is het nu ook tijd voor de weekbladen om een digitale versie uit te brengen om te overleven. Kranten zullen moeten blijven investeren in een digitale krant en in een degelijke krantensite. De cijfers zijn dan niet uitmuntend, maar er is hoop voor de toekomst.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s