Great reporting in the digital age

In november vond in Lissabon de conferentie van ‘Great reporting in the digital age’ plaats. Ze hadden het daar over de wijze waarop nieuwsmedia gefinancierd worden en over de consequenties van het nieuwe digitale tijdperk: nieuws valt niet meer op onze deurmat maar komt via verschillende manieren tot bij ons. 

Amy O’Leary vertelde ook over het ‘Lottery ticket syndrome’ dat inhoudt dat lezers blijven klikken zonder dat ze de info echt lezen. Je hersenen geven een impuls die als beloning werkt (vrijkomen van dopamine) bij het klikken dus klik je verder, zonder dat de honger naar nieuws eigenlijk gestild is. Zo geraken mensen dus verslaafd aan het verder klikken.

De Amerikaanse nieuwssite Salon en het online platform The Atavist gaan voor originaliteit. Minder en eenvoudigere posts, zorgen voor meer clicks.

Het lijkt mij wel goed dat er zo’n conferenties georganiseerd worden. Zo kunnen verschillende mediabedrijven hun meningen bij elkaar leggen. Over het ‘Lottery tickt syndrome’ had ik nog niet gehoord maar ik denk wel dat er veel waarheid inzit. 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment